Administratorul public al municipiului #Oltenița, Cristian Iorga, a prezentat, într-o conferință de presă, la sediul PNL Călărași, obiectivele asumate de echipa primarului liberal Costinel Milescu, pentru o dezvoltare durabilă care să ofere un viitor orașului mult mai bun și mai stabil din punct de vedere economic și social.
???????????? ??? ???????? ?????:
Noi, la Oltenița, ne-am asumat #misiunea de a #dezvolta Oltenița și de a o #salva, pentru că în momentul de față, la nivelul întregului județ ne luptăm cu o depopulare și o îmbătrânire a populației. Ne-am așezat la masă înainte de campania electorală, am înțeles misiunea că trebuie să ne luptăm, să salvăm Oltenița, să o dezvoltăm.
Ne-am pus viziunile în dezbatere și în cadrul echipei. După ce am dezbătut fiecare idee, ne-am stabilit o strategie pentru administrarea Olteniței. La momentul respectiv, în anul 2020, am stabilit că avem trei axe prioritare pe care trebuie să ne concentrăm pentru a scoate Oltenița din amorțeala pe care o aveam, și anume investiții în #sănătate, investiții în #educație și investiții în #infrastructură, infrastructură de transport de utilități. Toate, evident, că având o amprentă de smart, de digitalizare și toate punând în balanță, făcând o analiză cost beneficiu de când am început activitatea la Primăria Oltenița. În aproape doi ani am reușit să depunem cereri de finanțare, să scriem proiecte, să depunem cereri de finanțare în valoare de circa 80 de milioane de euro.
Aș putea să fac o mică comparație. Gândiți-vă că administrația liberală Drăgulin a lăsat moștenire actualei administrații în Călărași 50 de milioane euro. În doi ani de zile, la Oltenița am reușit să scriem proiecte în valoare de 79 de milioane. Este adevărat, nu toate au ajuns la maturitate. Sunt în curs de obținerea aprobărilor pentru finanțare.
Cel mai avansat proiect este creșa, este prima creșă care se construiește în municipiul Oltenița după Revoluție, pentru care am semnat deja procesul verbal de predare a amplasamentului. În spitalul Oltenița ne-am concentrat din prima zi, primul proiect foarte important este cel de eficientizare, de înlocuire a instalației electrice. Este un proiect proiect scris și câștigat pe Programul Operațional de Investiții Mari, în valoare de 2,15 milioane de euro. Cu această ocazie vom înlocui integral toată instalația electrică din spital, vom instala sisteme de avertizare, deci de curenți slabi, și vom dota spitalul cu instalație de fluide medicale. În paralel cu această investiție, tot pentru spital, am depus o cerere de finanțare pe PNRR, pe Coponenta 5 reabilitare termică, de unde ne așteptăm să atragem 3 milioane de euro și în viitorul, sperăm noi, foarte apropiat, în următoarele luni, vom depune, așteptăm să se deschidă, dar deja noi ne am pregătit, cu proiectul pe Componenta 12. O așteptam de mult timp, este vorba de combaterea infecțiilor nosocomiale. Avem posibilitatea să atragem până la 6 milioane de euro. Evident, aici o să ne batem la nivel național cu toate spitalele. Din păcate, grila de punctaj ne dezavantajează, dar o să ne luptăm să scoatem un proiect cu punctaj cât mai mare. Pe POIM, am fost anunțați când am depus proiectul că ne apropiem de 100 de puncte și suntem printre primele localități, primele opt spitale care obțin finanțare de pe POIM pentru înlocuirea instalației electrice pentru combaterea infecțiilor nosocomiale. Repet, este o grilă nouă în care se dau puncte mai multe centrelor universitare și spitalelor importante din România. Noi fiind un spital de rang inferior, o să avem un punctaj un pic mai mic, dar sperăm, repet, să obținem cu ocazia asta finanțarea. Am depus și la CNI un proiect pentru construirea unui corp nou de spital, dotat complet, deci și construcție și dotare la de ultimă generație, cu echipamente de ultimă generație. Este în curs de evaluare și așteptăm să primim OK-ul. Mai ne-am făcut toate temele, am depus toate documentele necesare și așteptăm. O să treacă prin mai multe comisii interministeriale până se demarează investiția, pentru că este o investiție mare, este de circa 16 milioane de euro și necesită mai multe avize.
În domeniul educației am reușit până astăzi să depunem, pe toate actele de finanțare pe care le-am avut la dispoziție și pe a AFM, și pe PNRR, dar și în cadrul proiectului ELENA pe ADR. Am depus pentru toate școlile și toate grădinițele și toate liceele. Sperăm că în următorii ani absolut toate locațiile unde se desfășoară activitate educațională din Oltenița să fie reabilitate din punct de vedere energetic, dar și estetic, să le facem în interior condiții optime pentru desfășurarea activităților educaționale. Am vorbit la început despre o creșă pentru care am predat amplasamentul. Între timp, tot pe PNRR, am depus o nouă cerere de finanțare pentru o creșă mai micuță, care va deservi cartierul de nord al Olteniței, Oltenița rurală. Avem în plan și un viitor cartier pe care intenționăm să îl construim de la zero, de la Petrom către ieșirea spre București, unde vom avea circa 300 de locuri de casă. Și acea creșă face parte dintr un complex de investiții, alături de un bazin de înot, o sală de sport și un centru cultural. Dar prima investiție pe care preconizăm că o să o facem cu fonduri europene o să fie acea creșă.
La vest de Oltenița, între Oltenița și râul Argeș, urmează să construim un parc pe circa 16 hectare, în valoare de 10 milioane de euro. Am definitivat studiul de fezabilitate, urmează să demarăm proiectul tehnic cu finanțare de la ADR. Așteptăm să se finalizeze ghidurile de la POR ca să știm dacă investițiile pe care noi le am preconizat în cadrul studiului de fezabilitate vor fi toate eligibile că există riscul ca la publicarea Ghidului de finanțare pentru POR să apară investiții care nu sunt eligibile și asta este o mică emoție că o să cadă în sarcina noastră. După cum știți, Oltenița are un buget, nu mic, extrem de mic pentru investiții și încercăm să păstrăm acele puține fonduri pe care le avem pentru cofinanțări și pentru alte investiții conexe investițiilor majore. Spre exemplu, la creșă, la cea care urmează să demareze construcțiile în toamna asta, noi suntem obligați să aducem utilități și pentru asta ne-am prevăzut în buget și la absolut toate celelalte investiții pe care le preconizăm. La fel, o să avem cheltuieli neeligibile care sunt inerente oricărei investiții.
Pe a treia axă, cea de infrastructură, încă de anul trecut am încercat să reînviem proiectul cu Centura Olteniței. Am făcut nenumărate demersuri la Ministerul Transporturilor să găsim sursa de finanțare pentru această centură. Am intrat, la un moment dat, într-un impas, pentru că Centura Olteniței nu este prevăzută în masterplanul care a fost comunicat Comisiei Europene. Ca să obținem finanțare europeană, era obligatoriu ca acest proiect să fie inclus în masterplan. Administrația anterioară trebuia să facă o singură cerere către Ministerul Transporturilor, să apărem și noi Oltenița pe harta cu masterplan. În momentul de față avem un studiu de fezabilitate supus aprobării Ministerului Transporturilor, a trecut printr o comisie de analiză multicriterială, s-au stabilit în mare soluțiile care sunt viabile de către specialiștii de la Ministerul Transporturilor. Deci nu am făcut un studiu de fezabilitate ca să îl avem pe hârtie, în dulap. Am solicitat un studiu de fezabilitate cu toate avizele și toate acordurile de la Ministerul Transporturilor cu care încercăm să facem un parteneriat în vederea obținerii finanțării. Noi, municipiul Oltenița, vom avea nevoie de sprijinul Ministerului Transporturilor pentru finanțare europeană sau națională. Noi, însă, încercăm să facem toate demersurile ca fondurile să fie europene, ca să nu depindem de o decizie politică. C știți foarte bine ce se întâmplă cu banii guvernamentali, se mută de la un capitol la altul la buget, în funcție de necesitățile de moment.
Investiția în Centură o gândim într-un proiect mai amplu, în care vom construi și două porturi. Portul turistic deja este în lucru, pentru realizarea unui studiu de fezabilitate. Este un proiect pe care domnul primar Milescu l-a lăsat în 2012 într-un stadiu avansat. Din păcate, pe amplasamentul respectiv nu mai puteam să mai construim port, pentru că nu mai avem teren de la APDF Giurgiu, care nu mai are teren pe care poate să îl pună la dispoziție municipalității. Drept urmare, am pornit din nou de la zero. Proiectul, repet, suntem în curs de elaborare a unui studiu de fezabilitate pe un teren pe care l-am identificat pe malul Dunării, un teren care până anul trecut a fost în litigiu cu Ocolul Silvic. Primăria Oltenița a câștigat în instanță și avem dreptul să construim pe acel teren portul turistic. Poate știți, am primit o vizită și din partea ambasadorului Bulgariei la Oltenița, care a fost însoțit de primarul de peste Dunăre din Tutrakan, cu care avem un parteneriat început cu mult timp în urmă și pe care sperăm să reușim în mandatul acesta să îl ducem la bun sfârșit, să reușim să construim noi, pe partea noastră, portul turistic și ei, pe partea lor, un port în oglindă.Portul turistic va avea posibilitatea să opereze vapoare de pasageri și trecere cu bacul.
Înspre Spanțov am identificat un teren tot în proprietatea municipalității, pe care urmează să construim un port de mărfuri. Am urmărit și am verificat la Ministerul Transporturilor dacă pe Dunărea românească există vreun port care să opereze containerele. Nu am găsit niciunul care să fie funcțional. Este un proiect început doar pe hârtie, la Galați. Am studiat statisticile și am constatat că Bucureștiul utilizează anual 300 de mii de containere care vin de la Constanța, cea mai mare parte pe autostradă. Noi încercăm ca o parte din acele containere care vin pe autostradă să vină pe Dunăre, să le descărcăm la Oltenița și să le aducem la la București. Ca să le aducem la București, că v-am spus că este o investiție pentru Centură în masterplanul nostru, ca să spun așa, însă avem deschise discuțiile pentru trecerea în viitor, în masterpalnul României a unui drum expres. Am identificat și terenul, la fel, am mers în consultări la Ministerul Transporturilor și le-am pus pe pe masă, astfel încât în următorii ani, indiferent cine va veni la Primăria Oltenița, să nu se mai lovească de aceeași problemă de care ne am lovit noi.
Ne-am concentrat, așa cum este și firesc, și pe rezolvarea problemelor cu utilitățile publice. O mare parte din canalizarea din centrul Olteniței este foarte veche, este construită în anii 60. A fost inclusă în programul mare de pe POIM, pentru care s-a semnat de curând finanțarea. Din păcate, intervențiile asupra canalizărilor existente au fost eliminate de consultant acum câțiva ani din proiect și a trebuit să le facem din alte fonduri. Am reușit să găsim finanțare pe Anghel Saligny. Avem o licitație deja desfășurată, am stabilit și constructorul. Urmează să depunem la Anghel Saligny ultimele documente solicitate, astfel încât să putem să demarăm construcția. Pe extinderile de apă, în momentul de față suntem cam la 99 la sută dintre beneficiarii locali. Deci aici suntem aproape de final.
Urmează ca după ce terminăm cu toate utilitățile, să ne concentrăm pe asfaltare.E un domeniu care doare pe toată lumea și pe care putem să îl tratăm abia când finalizăm toate proiectele de utilități. Pe lângă proiectul pe Anghel Saligny, la care m-am referit anterior, mai este și proiectul mare pe POIM care va genera lucrări pe o mare parte dintre străzile din Oltenița, pentru că trebuie să aducem recalibrarea în conductele astfel încât să putem să aducem apa uzată de la Chirnogi, să o ducem către stația de epurare Oltenița și din Oltenița să transmitem apă potabilă către către Chirnogi.