Am solicitat sporirea finanțării UE pentru a preveni furnizarea de produse de slabă calitate sau în cantitate insuficientă în școli.
,, Este vorba despre un raport al Comisiei pentru agricultură și dezvoltare rurală (AGRI) din Parlamentul European care are ca obiective revizuirea și consolidarea cadrului juridic al Programului UE pentru școli.
Acest program este disponibil din 2017 și vizează crearea unor obiceiurile alimentare sănătoase încă din copilărie. Acțiunile sprijinite sunt distribuirea de fructe, legume, și produse lactate către copii pentru creșterea consumului acestora, dar și diferite activități educaționale menite să consolideze legătura copiilor cu agricultorii, și să garanteze dobândirea unor cunoștințe esențiale privind nutriția și agricultura.
Majoritatea statelor UE s-au bazat în mare măsură pe fondurile UE pentru a finanța furnizarea de fructe, legume și lapte în școli. În ceea ce privește România, în perioada 2018-2019, țării noastre i s-au alocat din partea UE 5.493.478 de euro pentru achiziția de fructe și legume și 12.516.778 de euro pentru produse lactate, fonduri pe care am reușit să le absorbim în măsură de 97%, respectiv 100%.
Ajutorul financiar din partea UE a reprezentat 82% din totalul disponibil pentru program în anii 2018-2020 și 87% pentru anul școlar 2020-2021. Pentru sprijinul măsurilor educaționale, România a primit de la UE 165.817 euro în perioada 2018-2021, ceea ce a acoperit 86% din finanțarea totală.
Deși țările UE au stabilit criterii minime pentru calitatea și prezentarea produselor și se dorește furnizarea unor produse cât mai variate, adeseori procedurile de achiziții publice au avut ca unic criteriu de atribuire prețul cel mai scăzut. Acest factor a declanșat o reducere în numărul ofertanților și a capacității acestora de a oferi produse de înaltă calitate.
Din acest motiv, am solicitat Comisiei Europene să mărească finanțarea UE acordată statelor membre pentru a ne asigura că putem furniza elevilor produse de produse de înalta calitate și în cantități suficiente în școli. Calitatea produselor este deosebit de importantă pentru succesul programului, de aceea am considerat că alimentele distribuite trebuie să fie neprelucrate, ecologice și autohtone pe cât posibil, fără adaos de zahăr, grăsimi, sare sau îndulcitori”.